Kepelbagaian Idea “Bangsa Idaman"
Inilah yang dinamakan sebagai “bangsa idaman” iaitu sebuah harapan, sebuah idaman, majalah, sebuah impian dalam mencapai perpaduan antara kaum. Namun idea “bangsa idaman” sehingga kini masih menjadi impian malah yang wujud adalah negara tetapi bangsanya tidak terbina seperti di Malaysia. (Shamsul Amri Baharuddin, 2011). Konsep “bangsa idaman” bukan suatu konsep baharu, ianya bermula dari sejak tahun 1996 lagi, Robert Rotberg, seorang sarjana Amerika memperkenalkan konsep nation-of-intent ketika mengkaji nasionalisme orang Afrika.
Menurut beliau, hasrat mewujudkan
“bangsa idaman” di Malaysia tercetus sejak sebelum merdeka lagi. Sebelum
merdeka wujudnya pergerakan nasionalisme iaitu setiap bangsa masing-masing
merancang untuk berjuang mendapatkan kemerdekaan dalam kerangka bangsa idaman
masing-masing, yang bermaksud sifat dan wajah bangsa Malaysia yang mereka
inginkan adalah sesuai dengan agenda ekonomi, politik, sosial dan budaya
masing-masing. Malah di Malaysia, konsep yang sama juga digunakan oleh Rustam
A. Sani pada tahun 1957 dalam mengkaji asal muasal gerakan Kiri Melayu. Shamsul
sendiri menggunakan konsep bangsa idaman buat kedua kalinya di Malaysia pada
tahun pada tahun 1996. Namun pada hemat beliau, Malaysia bukan sahaja masih
mencari-cari ‘bangsa idaman’ yang ideal, malah perpaduan yang jelas masih
menjadi suatu impian.
Pandangan terhadap konsep negara yang bercirikan wilayah dan bangsa adalah terhad. Dalam satu-satu wilayah, sempadan atau boundary tertentu, terdapat pelbagai perbezaan identiti, ciri-ciri budaya, dan juga citarasa. Menurut Shamsul, identiti berkumpulan atau ‘collective identity’ adalah bersesuaian dengan suasana kemajmukan masyarakat Malaysia. Selepas kejatuhan penjajah, wujud tiga keadaan di Asia Tenggara. Pertama, konsep satu negara bangsa dalam satu entiti seperti di Brunei. Kedua, negara tanpa bangsa seperti BangsaMoro. Ketiga, adanya entiti bangsa dan entiti negara seperti di Malaysia, Indonesia dan Singapura.
Di Malaysia, pembentukan bangsa
terjadi dalam dua fasa iaitu sebelum dan selepas merdeka. Antaranya adalah
konsep Melayu Raya yang digagaskan oleh pergerakan Kiri Melayu, konsep Negara
Islam yang diperkenalkan oleh kelompok Islam, dan konsep masyarakat majmuk yang
dipimpin oleh orang Melayu. Namun demikian, hanya konsep terakhir iaitu
“Malay-led plural society” diterima oleh pihak British pada ketika itu. Hal ini
dinatijahkan dengan terbentuknya CLC 1949 (Communities Liaison Committee 1949)
yang diterima pakai sehingga kemerdekaan.
Selepas negara ini mencapai
kemerdekaan, wujud keinginan untuk melahirkan satu konsep kenegaraan yang
kolektif atau identiti nasional sepunya. Impian ini antaranya telah melahirkan
konsep Malaysian Malaysia yang popular ketika tahun 1960 (diperkenalkan oleh
Lee Kuan Yew ketika Singapura berada dalam persekutuan Tanah Melayu) dan akhir
1990 (pada era pemerintahan Mahathir Mohamad).
Selain daripada itu, pembangunan
bangsa selepas merdeka turut melahirkan konsep-konsep lain seperti Wawasan 2020
dan Gagasan 1 Malaysia. Malah di Borneo, wujud konsep seperti Sabah for
Sabahan, dan Sarawak for Sarawakian. Walau bagaimanapun menurut Shamsul,
konsep-konsep yang wujud di Borneo ini dicetuskan oleh kelompok strategi
internet dengan bantuan sosial media dan tidaklah popular dalam konteks yang
lebih umum.
Ulasan
Catat Ulasan